League of Legends

 

League Of Legends er et online spil, hvor to hold kæmper mod hinanden på tværs af flere spilmodes og slagmarker, fyldt med tempo, intensitet og konkurrence.
Med hyppige opdateringer og mange turneringer, tilbyder League Of Legends spillere på hvert niveau, muligheden for at spille igen og igen.    
 

Game modes

Classic: Går ud på at ødelægge modstanderholdets base, mens du forsvarer din egen, den der først ødelægger modstanderens base, også kaldet nexus, vinder spillet. I classic spillet, spiller man 5 mod 5. Der er tre forskellige lanes man kan gå på, top, midt og bund. Der er også en jungle, som man kan gemme sig i og dræbe monstre. Jo flere monstre og modstandere man dræber, jo flere penge får man, som bruges til at blive stærkere.

Twisted Treeline: Modsat Classic spillet er man i Twisted Treeline kun 3 mod 3. Det betyder også at banen er betydeligt mindre, med kun to lanes, top og bund. Der er ligeledes her også en jungle. For at vinde spillet skal man øgelægge modstanderens nexus.

Dominion: Dette gamemode kræver at dit hold, holder på størstedelen af steder på kortet for at skade modstanderens base.

ARAM: I ARAM har du ligeledes Classis og Twisted Treeline også til opgave, at ødelægge modstanderens base. Dog er det specielle her at der kun er en lane og ingen jungle. Dette gamemod kræver ikke nogen taktik, men kun fuld smadre fremad.
 

Taktik for nybegyndere

Med over 130 forskellige champions man kan vælge i mellem, med hver deres styrker og svagheder, kan det som nybegynder virke meget uoverskueligt.

I det mest spillet og normale gamemode, Classic, er der tre forskellige lanes man kan benytte og en jungle. Det vil sige at man enten kan vælge at gå top, midt, bund eller i junglen. Det er derfor vigtigt at man har styr hvad de enkle positioner på banen skal kunne:

Top: I toppen spiller man normalt alene, mod en enkelt modstander. Det er her vigtigt, at man har en champion, som tage imod en masse skade, også kaldet for en tank. Man vil senere i spillet kunne bruge denne champion som skjold, når der skal kæmpes store kampe.

Midt: I midten spiller man ligesom toppen, også normalt alene mod en enkelt modstander. Det er her normalt, at man vælger en AP (ability power) champion. Det vil sige en karakter, som bruger magi til at lave skade. Det er nemlig denne person på hele banen, som skal kunne lave mest skade. Det er vigtigt at tage højde for, at midten er meget åben for junglen, så man skal passe på at der ikke kommer en modstander frem fra jungle for at dræbe en.

Bunden: I bunden af banen har man typisk to mod to. Det betyder at man har en AD (Attack Damage) champion, som skal lave en masse skade og en support karakter, som skal hjælpe AD championen med at blive stærk. Det betyder at AD championen skal dræbe alle monstre der kommer i bund lanen. Derfor er vigtigt at man vælger en karakter, som er ranged (en der kan skyde, modsat en melee, som kun kan slå) på den måde kan stå med god afstand fra modspillerne og skylde monstre. Det er også vigtigt at hvis man er support, at man gør alt for hjælpe sine medspillere. Derfor skal man prioritere items, som også kan hjælpe andre.

Jungle: I junglen skal være have et stort overblik, fordi det er denne position man bruger til, at hjælpe sine medspiller med, at dræbe modstanderne. Man starter med at dræbe monstre i junglen. Her skal man lægge mærke til, at der i junglen findes to monstre, som giver en buff (en status effekt man har i kort tid), så snart den er dræbt. Den ene giver mana regeneration, så man hurtigere får mana. Den anden tilføjer en smule mere damage på ens karakter. Begge buffs forsvinder efter kort tid. Så snart man ser muligheden for at hjælpe ens medspiller med, at dræbe ens modspiller, skal man liste sig gennem junglen og pludseligt hoppe frem.

Drake: I junglen findes der to kæmpe monstre som er vigtige at dræbe. Det kræver dog, at man flere fra ens hold til at dræbe den sammen, da den er meget stærk. Grunden til at det er vigtigt, at dræbe drake, som er placeret i bunden af kortet, er fordi, at den giver en global buff, altså alle på holdet får denne buff, som aldrig forsvinder. Det er først efter 35 minutter drake kommer frem.

Baron Nashor: Dette er navnet på det stærkeste monster i hele spillet, og kræver normalt et helt hold for, at dræbe den. Så snart den er dræbt får alle levende medspiller en buff, som vare i 210 sekunder. I disse sekunder får man ekstra skade, både AD og AP skade. Samtidig bliver ens monstre på alle lanes stærkere, så modstanderne får det svært at dræbe dem.